Un esempio di dilemma morale
Pessima per Antipatro, ma non per Diogene. Vendat aedes vir bonus propter aliqua vitia, quae ipse norit, ceteri ignorent; pestilentes sint et habeantur salubres, ignoretur in omnibus cubiculis apparere serpentes, male sint materiatae et ruinosae, sed hoc praeter dominum nemo sciat.
Quaero: si haec emptoribus venditor non dixerit aedesque vendiderit pluris multo quam se venditurum putarit, num id iniuste aut improbe fecerit? «Ille vero ("certamente”)». Inquit Antipater.
«Quid est enim aliud erranti viam non monstrare, quod Athenis exsecrationibus publicis sanctum est, si hoc non est, emptorem pati ruere et per errorem in maximam fraudem incurrere? Plus etiam est quam viam non monstrare; nam est scientem in errorem alterum inducere». Diogenes contra: «Num te - inquit – emere coegit, qui ne hortatus quidem est? Ille, quod non placebat, proscripsit, tu quod placebat, emisti.
Si qui proscribunt villam bonam beneque aedificatam non existimantur fefellisse, etiam si illa nec bona est nec aedificata ratione, multo minus qui domum non laudarunt. Ubi enim iudicium emptoris est, ibi fraus venditoris quae potest esse?».
Pessima cosa per Antipatro ma non per Diogene. Che l'uomo onesto venda la dimora per alcuni difetti, che egli stesso conosca, che tutti gli altri ignorino;
che siano pestilenti e siano considerati salubri, sia ignorato che i serpenti appaiano in tutte le camere da letto, siano male costruite e rovinose, ma che nessuno sappia ciò eccetto il signore. Chiedo:
se il venditore non abbia detto tali cose ai compratori e abbia venduto la dimora molto di più di quanto abbia ritenuto che l'avrebbe venduta, forse avrebbe fatto ciò ingiustamente o disonestamente? "Certamente si ... (CONTINUA)
Le versioni del tuo libro senza doverle cercare?